Menu
nákupní košík
0
cz
CZK
kategorie
HONDA

GT86

Toyota 86

Výrobce:
Subaru (Fuji Heavy Industries)
Toyota Motor Corporation
Varianty modelu:
Toyota GT86
Scion FR - S
Subaru BRZ
Výroba od ledna 2012 - současnost
Karosérie a šasi:
Třída: sportovní vůz
Karoserie: 2- dveřové kupé
Motor vpředu, pohon zadních kol
Motor:
2.0 L - 4U GSE / FA20 boxer
Převodovka:
6-ti stupňová manuální nebo automatická
rozměry:
Rozvor 2570 mm
Délka 4240 mm
Šířka 1775 mm
Výška 1285 mm
Pohotovostní hmotnost:
1,190-1,298 kg (Toyota 86)
1,251-1,273 kg (Scion FR - S)

Toyota GT86 je sportovní kupé vyvinuté japonskými automobilkami Toyota a Subaru. Mají motor typu boxer umístěný vpředu, zadní poháněnou nápravu a uvnitř se mohou uvelebit celkem čtyři menší lidé. Nový sporťáček se prodává ve třech různých označeních spojenými s jeho tvůrci: Toyota (Toyota 86 v Japonsku, Jižní Africe a Austrálii, Toyota GT86 v Evropě a Toyota FT86 na Jamajce), Subaru (Subaru BRZ) a Scion (Scion FR -S pro Spojené státy a Kanadu).

Název 86 (vyslovuje se "osm-šest" nebo Hachi-Roku (ハチロク), obyčejně vyslovováno jako "osmdesát šest") se odkazuje na generaci sportovního kupé AE86 s pohonem zadních kol a hatchbacky prodávané jako Toyota Sprinter Trueno a Toyota Corolla Levin 1983-1987. 86-ka byla uvedena na trh jako duchovní nástupce AE86 s odkazem na dědictví k závodnímu vozu Toyota 2000GT s dvoulitrovým motorem vpředu a pohonem zadních kol a také na první sportovní vůz Toyota Sports 800. Logo 86 "boxer" se objevuje na všech Toyotách a Scionech.


 

Vývoj a rané koncepty

Počáteční rozvržení a konstrukční prvky pro 86 byly poprvé uvedeny v roce 2007 jako koncept Toyota FT- HS. Koncept měl motor vpředu, pohon zadních kol a počet míst k sezení 2+2. Byl použit motor V6 s výpomocí hybridní elektrické technologie. V roce 2008 Toyota koupila 16,5% Fuji Heavy Industries (Subaru). Toyota, vedená vedoucím projektantem Tetsuya Tada , nabídla Subaru zapojení do svého projektu sportovního kupé, neúspěšně! Následovali zkoušky a přesvědčování inženýrů ze Subaru a japonský výrobce nakonec souhlasil.

Nová spolupráce vypracovala nový koncept FT-86, který byl veřejnosti představen v říjnu 2009 na Tokyo Motor Show. Konstrukce FT- 86 byla zdokonalena v designérském studiu Toyoty ED2, hybridní motor V6 byl nahrazen novým D4-S boxerem. Subaru dodalo podvozek a převodovku z modelu Impreza.

V roce 2011, Toyota a Subaru představily pět téměř výrobních koncepčních vozů a tím ukázali svůj pokrok s projektem. První z nich, známý jako FT - 86 Concept II byl představen na autosalonu v Ženevě v březnu 2011. Rafinovaný design ED2 počáteční FT- 86 byl vylepšen o nová přední a zadní světla a rozměry vozu byly navýšeny o několik milimetrů. Na stejné výstavě Subaru představilo transparentní siluetu konceptu, kde byl předveden nový motor D4-S boxer. Následovalo představení konceptu od Scionu v dubnu na automobilové výstavě v New Yorku, Scion FR -S Sports Coupe Concept.

 

Výroba

První výrobní Toyota 86 debutovala v roce 2011 na autosalonu v Tokiu. Všechny varianty jsou postaveny v hlavním závodu Subaru v Gumna. Bylo zadáno 7000 kusů Toyoty 86 v prvním měsíci výroby, zatímco Subaru jen 3500 zakázek ve stejném roce.
Ve Spojených státech bylo přiděleno 10000 kusů Scionů pro modelový rok 2013, zatímco Subaru bylo omezeno pouze na 6000 kusů.

 

Technologie

Dvoulitr typu Boxer, známý pod kódem Toyota 4U - GSE a Subaru kód FA20 , je čtyřválcový motor, který používá horizontální rozložení s protilehlými válci. Toyota přidala D-4S vstřikovací systém, který používá přímé i nepřímé vstřikování. Motor má kompresní poměr 12,5:1, vrtání a zdvih má hodnotu symbolických 86mm a má za následek 200 koňských sil (149 kW) při 7000 otáčkách za minutu a 205 Nm točivého momentu při 6000 otáčkách za minutu. Součástí 86-ky je lehká konstrukce z hliníku. Motor boxer je posazen co nejvíce dozadu a tak nízko, jak jen to je možné. Rozložení hmotnosti je 53 % vpředu a 47% vzadu. Nízko ležící motor poskytuje vozu nižší těžiště a nachází se níž než je tomu tak třeba u Nissana GTR a jen o 1,5cm výš než u Lexuse LFA. Plochá architektura motoru boxer umožňuje jeho montáž velice nízko, těžiště vozu je pouhých 47,5cm, což má za následek sportovní jízdní vlastnosti.


FR -S, 86 a BRZ jsou nabízeny s 6-ti stupňovou převodovkou Aisin, manuání nebo automatickou. Automatická převodovka je upravena a dodána z Lexusu IS-F a její software byl navržen tak, aby napodobil dvoj-spojkovou převodovku. Automatická převodovka používá tři různé režimy: sport, sníh a normální.

Vozidla jsou nabízena s 16-ti a 17-ti palcovými koly. Kola jsou lehká a jsou oblečeny v pneumatikách Michelin Primacy HP o rozměrech 215/45. Všechny tři vozy jsou vybaveny volitelnými odvětrávanými kotoučovými brzdami na obou nápravách, se dvěma pístkovými třmeny vpředu a jedno pístkovými vzadu. Dále zavěšení kol MacPherson vpředu a dvojité závěsy na zadní nápravě.

 

Design

Vnější design 86 byl inspirován Toyotou 2000GT, hlavími znaky je nízký profil karoserie a dlouhá kapota. Podle návrhářů 86-ky: "Cílem bylo vytvořit autentický sportovní vůz se zajímavým vzhledem a pohonem zadních kol, vyváženým výkonem a ovladatelností, s flexibilním využitím a překvapivou spotřebou".


 

Interiér

Interiér autíčka tvoří konfigurace sedadel 2+2, která využívá nízké uložení předních sedadel. Po sklopení zadních sedadel je umožněno naložit i větší předměty. Z pohledu řidiče zde nenajdete žádné zbytečnosti, vše dává smysl a ergonomie je perfektní. Je tu jen to, co opravdu potřebujete k řízení. Skvělé rozvržení pedálů, malý volant, sedadla s dostatečným bočním vedením atd.


 

Výkon

Maximální rychlost: 233 km/h 

Zrychlení:   0-100 km/h: 7,6 s (Toyota, M/T)

  1/4 míle: 14.7 - 14.9s



Verze

Proč číslo 86 už víme, ale co znamená BRZ nebo FR-S?
Označení BRZ tvoří tři prvky: boxer motor, pohon zadních kol a Z jako Zenith. Subaru BRZ se liší od designu Toyoty jen málo. Rozdíly najdeme v předním nárazníku, odvětrávání na předních blatnících, jiná jsou i světla a v detailech se neshoduje ani interiér.
Scion FR -S je výhradně ve Spojených státech a Kanadě. Jeho název je odvozen z popisu platformy: motor vpředu, pohon zadních kol a Sport.

V březnu 2013 na autosalonu v Ženevě, Toyota představila verzi kabriolet s názvem FT -86 Open se skládací plátěnou střechou.

Marketing

Toyota 4U-GSE/Subaru FA20 byl jmenován jedním z 10 nejlepších motorů v roce 2013
V Evropě byla GT86 jmenována autem roku v časopise Top Gear, vlastně po celém světe sklízí nová ikona úspěchy a ocenění.
Ve Spojených státech, US News shledalo Scion FR -S jako nejlepší dostupné sportovní auto roku 2012. A další ocenění jako jeden z deseti nejlepších vozů 2013.
 

Motorsport

Toyota ve spolupráci s Racing Gazoo, oznámila plány na rozvíjení 86-ky pro použití ve více disciplínách motoristického sportu. Toyota a Gazoo bude podporovat soukromé týmy v Super Taikyu Endurance Sérii a All- Japan Rally Championship. Gazoo Racing vstoupil s 86-kou do závodu 24 hodin na Nürburgringu s cílem vyhrávat třídu SP3. Ve Spojeném království, GPRM vyvíjí přeplňovanou verzi 86 pro zařazení do kategorie SRO skupiny GT4 pro použití v Evropě. Vývoj a úpravy na motoru jsou prováděny společně s McLarenem.

Ve Spojených státech také nezůstávají pozadu, Sciona FR- S si vzala do parády známa firma GReddy. FR -S má přeplňovaný motor s protilehlými válci EJ25 od Subaru WRX STI, přineslo to více než 450 kW (600 koní). V roce 2013 FR -S nahradilo Scion tC na závodu Pro/Celebrity Race na grand Prix v Long Beach.
V říjnu 2012 Toyota Racing Development a Gazoo Racing oznámily produkční závodní model Toyota 86.

Během listopadu 2012 na výstavě SEMA, Scion představil tři laděné verze FR -S. V lednu 2013 na Tokyo Auto Salon, borci z Toyota Racing Development představili jejich Griffon koncept, který využívá rozsáhlé použití uhlíkových vláken a odstraňuje nepotřebné předměty, čímž bylo ušetřeno 227kg celkové hmotnosti vozu.

GT86 byla a vždy bude magnetem pro tunery a ladiče, což Toyota aktivně podporuje. Ještě před zahájením prodeje, Toyota ukázala japonským tuningovým firmám své plány na GT86. A bylo to dobře, protože v současnosti je na trhu nevídané množství nejrůznějších bodykitů, podvozků, výfuků nebo kompresorů. Pozadu nezůstává ani Toyota Racing Development. Počínaje březnem, se TRD díly prodávají jako úroveň výbavy nových vozů a budou později k dispozici i jako aftermarketové zboží.

 

X

Pro základní funkce, příjemné používání webu, analytické účely a v případě udělení souhlasu i pro účely cílení reklamy využíváme soubory cookies.